Köpvillkor

Köpvillkor för att köpa på Royal Blue AB, org. nr.556536-8437.


Nedanstående vilkor gäller från 2020-12-05.
Följande allmänna köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller alla beställningar och köp av produkter som görs av en kund via Royal Blue AB (”webbutiken”). Genom att godkänna och slutföra ett köp i webbutiken accepterar du även dessa Köpvillkor.
Royal Blue AB förbehåller sig rätten att när som helst ändra Köpvillkoren, utan att meddela dig i förväg. Den version av Köpvillkoren som du godkänner vid din beställning gäller för ditt köp.
Köp via Royal Blue AB omfattas av konsumentköplagen (1990:932) samt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
Om du har några frågor om Köpvillkoren, vänligen kontakta [email protected].
Tack för att du väljer att handla hos Royal Blue AB!


Allmänt

Alla priser i webbshopen anges inklusive moms. Fraktkostnad kan tillkomma beroende på vilket fraktalternativ som väljs i kassan. I varukorgen och i kassan visas det totala priset inklusive moms efter att eventuella rabatter är avdragna.
Royal Blue AB förbehåller sig rätten att göra ändringar av priser och sortiment från tid till annan. Gällande pris och sortiment är alltid det som framgår vid tidpunkten för beställning. Vid eventuell slutförsäljning framgår det senast i den orderbekräftelse som skickas till din e-post efter det att beställning skett.


Beställning

Royal Blue AB är en nätbutik och vi tar endast emot beställningar för leverans inom Sverige via webbshopen. För eventuella önskemål om leverans till utlandet kontaktar ni [email protected] och ser om detta går att lösa mot en tilläggskostnad som kan variera till olika länder.
Du måste vara över 18 år för att handla på Royal Blue AB.
Avtal om köp träffas först när Royal Blue AB skickat orderbekräftelse till den e-postadress du angivit i kassan. Orderbekräftelse skickas till din e-post snarast möjligt efter din beställning har registrerats hos Royal Blue AB. Kontrollera alltid din orderbekräftelse så att din beställning stämmer. I orderbekräftelsen finns även en länk till gällande Köpvillkor. Om något inte stämmer i orderbekräftelsen, vänligen kontakta [email protected] snarast möjligt.

Betalning

Du genomför en beställning genom att klicka på “Slutför köp” i kassan. Om du har fått en rabattkod kan du ange denna kod i kassan innan du slutför ditt köp. Det är inte möjligt att kombinera rabattkoder med andra rabatter eller flera rabattkoder.
I kassan visas information om vilka betalsätt som är tillgängliga för dig vid köptillfället. Genom att genomföra en beställning i webbshopen godkänner du att Royal Blue AB överlåter sin kundfordran till Klarna AB via betalningslösningen Klarna Checkout. För att Klarna ska kunna identifiera dig fyller du i bland annat e-postadress och postnummer. Ibland efterfrågas även personnummer och mobilnummer. Vilken information du behöver ange och vilka betalsätt som erbjuds kan variera från tid till annan. Klarna kan även ta en kreditupplysning på dig. Om Klarna väljer att ta en kreditupplysning på dig blir denna upplysning inte synlig för någon annan som begär en kreditupplysning om dig och din kreditvärdighet påverkas inte. Klarna skickar även en kopia på kreditupplysningen per post till dig.
På Royal Blue AB finns flera betalsätt att välja mellan:


1.Klarna Faktura
Betalning ska göras inom 14 dagar till det konto hos Klarna Bank AB (Nordea Finans Sverige AB t.o.m. 2020-12-31) som anges på fakturan. Fakturan skickas med e-post när din order har lämnat vårt lager. Du behöver alltså inte betala innan du tagit emot din beställning. Du har även möjlighet att ladda ned dina fakturor på www.klarna.se. För att beställa med betalning via faktura måste du uppge ditt fullständiga personnummer. Om du inte önskar uppge ditt personnummer eller om Klarna ger avslag, har du möjlighet att välja något av de andra betalsätten som presenteras i kassan. Leverans mot faktura sker bara till den adress där du är folkbokförd. Vid försenad betalning debiterar Klarna påminnelseavgift, för närvarande 60 kr, samt dröjsmålsränta med 24% plus gällande referensränta.
2.Klarna Konto
Med detta betalningssätt kan du välja att delbetala visst belopp varje månad. Välj själv vilket belopp du önskar delbetala varje månad, dock lägst en tjugofjärde del (1/24) av totalbeloppet eller 50 kr inklusive aviavgift. Om du har fler än ett delbetalningsköp hos Klarna så sammanställs de på en och samma månadsfaktura till dig. Klarna Konto har 19,9% i årsränta och 29 kr i aviavgift men 0 kr i uppläggningsavgift. Du avslutar enkelt din delbetalning när du vill genom att sätta in det belopp som återstår.
3.Kort
Betala med ditt VISA, MasterCard eller American Express och beloppet dras direkt från ditt konto vid köptillfället. All kortinformation är krypterad enligt gällande standard och regler och Royal Blue AB hanterar och sparar inte någon kortinformation. Klarna är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).
4.Banköverföring via internetbank
Om du är kund hos Handelsbanken, Nordea, SEB eller Swedbank kan du betala direkt från din internetbank. I kassan skickas du till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen, beloppet dras sedan från ditt konto.
5.Direktbetalning via Mobilt BankID
Betala direkt från ditt bankkonto genom att godkänna med Mobilt BankID. Beloppet dras från ditt konto när du har godkänt transaktionen i mobilen.
Mer information och fullständiga villkor för de olika betalningssätten hittar du på Klarnas hemsida, www.klarna.se.



Leverans

Leverans av din order sker med Postnord och är kostnadsfri, om inte annat anges vid din beställning i kassan. I undantagsfall kan fraktavgift tillkomma beroende på valt fraktalternativ, varpå fraktavgiftens storlek anges i kassan.
Leveranstiden varierar mellan de olika produkterna och anges på respektive produktsida. Normal leveranstid är 7-14 dagar, vissa undantag kan förekomma och specificeras då på aktuell produktsida . Leverans till adresser på Gotland och i Norrland sker normalt med något längre leveranstid.
Du kan följa din leverans genom den spårningslänk och kollinummer som du erhåller av oss via e-post. När du klickar på spårningslänken kommer du till Postnords tjänst för att spåra var din beställning är. Om vi bedömer att din order kan få plats i brevlådan skickas den som varubrev, om den är större skickas den istället som paket till ditt närmaste utlämningsställe. För att hämta ut ditt paket behöver du giltig legitimation och det kolliid / löpnr som du får via sms och/eller e-post.
Leveransförseningar kan förekomma och vi lämnar inte någon garanti för att angiven leveranstid håller. Om leverans inte kan ske inom avtalad tid kommer du att bli informerad utan oskäligt dröjsmål om anledningen därtill och upplysas om en ny leveranstidpunkt. Om leveransförseningen är av väsentlig betydelse för dig, har du rätt att häva köpet. I sådana fall måste du meddela oss att du vill häva köpet inom skälig tid efter det att du fått kännedom om leveransförseningen.


Hemleverans

Royal Blue AB tillämpar fri frakt och fria returer för försändelser inom Sverige med tjänsten My Pack Collect hos PostNord, det innebär att försändelsen levereras till närmsta utlämningsställe där upphämtning av paket sker. Royal Blue AB har också möjlighet att ordna hemleverans av försändelsen mot en extra kostnad om 350 kr inkl moms. Kontakta [email protected] så assisterar vi er med detta.
Ändring av skickad försändelse
Om beställning gjorts och ändring av aviserad adress behöver ändras efter skickad vara kan [email protected] hjälpa till med detta. För ändring av namn, adress och mobilnummer tas en avgift ut om 500 kr inkl moms.




Ångerrätt, reklamation och retur

Ångerrätt
Som konsument har du rätt till fjorton (14) dagars ångerrätt från den dagen du tar emot din order, enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Det innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Royal Blue AB inom fjorton (14) dagar från mottagandet av den beställda produkten (ångerfristen). Om du vill ångra ditt köp kontaktar du Royal Blue ABs kundtjänst på [email protected] och begär returfraktsedel, detta ska ske inom 14 dagar efter uthämtat paket, Royal Blue AB mailar då en returfraktsedel som används för att returnera varan, väl emballerad.
Om produkten är i försämrat skick vid retur gör vi ett avdrag på återbetalningen som motsvarar det minskade värdet på produkten, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan ovarsamt.





Reklamation
Din produkt ska motsvara den bild och storlek som presenteras i webbshopen. Royal Blue AB reserverar sig dock för eventuella nyansskillnader i produkten.
Vi undersöker alltid noggrant de produkter du har beställt innan vi packar och skickar dem till dig. Detta för att minimera risken att du får fabriksskadat gods. Trots detta kan det ibland uppstå transportskador under transporten. Skulle produkten vara trasig eller felaktig när den anländer har du rätt att reklamera produkten. Inspektera mottagen produkt noga vid mottagandet. För att reklamera behöver du ta bilder på den skadade eller defekta produkten, skadat emballage samt på fraktsedeln som sitter på försändelsen. Vi behöver bilderna och ditt ordernummer för att kunna göra en reklamation.
Du har rätt att reklamera din vara inom tre (3) år från det att du mottagit varan. För att inte förlora din reklamationsrätt, måste du dock meddela oss om felet/defekten inom skälig tid, normalt sett inom två (2) månader, från det att du märkt felet.
Om du reklamerar en produkt kommer vår kundservice att höra av sig till dig inom sju (7) arbetsdagar. Återsänd ingen produkt förrän vår kundservice hört av sig. Royal Blue AB väljer om felet ska åtgärdas eller om du ska få en ny produkt. Om du är missnöjd med ett reklamationsärende kan du alltid vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden på Allmänna Reklamationsnämnden www.arn.se. Om vi skulle hamna i en tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan också vända dig till Europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning (ODR) för att lösa tvister.

Så här gör du när du ångrat ett köp
1.Kontakta kundservice.
2.Kundservice skickar en returfraktsedel till dig som används för att skicka tillbaka din vara.
3.Förpacka returen väl och med lämpligt fyllnadsmaterial. Följesedeln ska vara med i paketet och det ska förslutas ordentligt med tejp. Returadress får du direkt av vår kundserviceavdelning.
4.Skicka tillbaka paketet.


Återbetalning vid utövande av ångerrätt
När vi har tagit emot och godkänt din retur, eller bevis lämnats på att varan återsänts, betalas dina pengar tillbaka till samma konto du betalade med, vilket sker senast inom fjorton (14) dagar från ditt meddelande om utövande av ångerrätt. Klarna skickar även en uppdaterad faktura per e-post till dig. Återbetalning sker på samma betalningssätt som vid köpet. Hela beloppet återbetalas, inklusive frakt, skatt och avgifter.


Så här gör du en reklamation
1.Kontakta kundservice per mail på [email protected]
2.Bifoga bilder på skadad vara, skadat emballage samt på fraktsedeln som sitter på paketet.
3.Kundservice kommer att skicka en ny produkt tillsammans med en returfraktsedel så retur av den skadade varan kan returneras.






Personuppgifter

Introduktion.
Denna personuppgiftspolicy gäller för Royal Blue AB.
I denna policy beskriver vi hur vi behandlar dina personuppgifter, t.ex. uppgifter som du lämnar när du köper en produkt i vår webbshop, väljer att prenumerera på ett nyhetsbrev, besöker vår webbsida eller kontaktar vår kundtjänst. Vi värnar om din integritet och det är viktigt att du tar del av informationen om hur vi behandlar dina personuppgifter.


Vilka personuppgifter samlar vi in?
Namn och kontaktuppgifter. Vi behandlar våra kunders för- och efternamn, e-postadress, postadress, telefonnummer, leveransadress och andra liknande kontaktuppgifter. Om du endast är nyhetsbrevsprenumerant samlar vi bara in din e-postadress.
Uppgifter kopplade till användarkonto. Om du har ett konto hos oss samlar vi in e-postadress och lösenord som autentiseringsuppgifter, samt annan information du lägger till i din profil. Via ditt konto kan du även se din köphistorik och eventuella inställningar som du gör.
Demografiska data. Om du är kund hos oss kan vi komma att behandla uppgift om vilket åldersspann du tillhör och uppgift om kön.
Betalning. Betalning av den vara du beställt sker via vår betalpartner Klarna som samlar in nödvändig betalningsinformation för att genomföra betalningen och eventuellt för att kunna bedöma din kreditvärdighet. Mer information om hur Klarna hanterar din information finns här: https://www.klarna.com/se/datask


Immateriella rättigheter

Allt innehåll på Royal Blue AB inklusive samtliga immateriella rättigheter, såsom exempelvis varumärken och upphovsrätt tillhör Royal Blue AB. Innehållet kan vara, men är inte begränsat till, text, bild, grafik, video, ljud eller andra format eller media. All användning av innehåll på www.royalblueab.qbutik.se, inklusive kopiering eller lagring av sådant innehåll eller delar därav, annat än för ditt personliga, icke-kommersiella bruk, är förbjudet utan skriftligt medgivande från Royal Blue AB.






Övrigt

Svensk lag tillämpas på köp från Royal Blue AB.
Dessa Köpvillkor utesluter eller begränsar inte vårt ansvar där det skulle vara olagligt att begränsa eller utesluta sådant ansvar. Royal Blue AB tillämpar gällande konsumentlagstiftning.
Vi reserverar oss för eventuella brister eller fel i information om produkter, nyansskillnader på grund av olika skärminställningar, bilder, priser, lagersaldon eller tekniska fel och vi förbehåller oss rätten att ändra eller korrigera när det kommer till vår kännedom.
Royal Blue AB ansvarar inte för att fullgöra leverans av mottagen beställning om och i den omfattning som förpliktelsen inte kan fullgöras på grund av omständighet som ej skäligen kunnat förutses, inkluderande bl.a. krig/krigsliknande händelse, naturkatastrof, brand, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, transportproblem, ändrad lagstiftning samt därmed jämförbara händelser. Förekomst av force majeure händelse innebär att Royal Blue AB befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
Royal Blue AB ansvar är begränsat till direkta skador. Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på Royal Blue AB webbplats är begränsad till det totala beloppet för din beställning.

All hantering av Konsumentens uppgifter sker krypterat med högsta säkerhetsnivå, med hjälp av ett SSL-certifikat.